Speerpunt 5 - Kwijt­schelding van water­schaps­be­lasting voor lage inkomens


Hogere tarieven voor groot­ge­bruikers en vervuilers van het water­stelsel

Speerpunt 5 - Kwijtschelding van waterschapsbelasting voor lage inkomens. Hogere tarieven voor grootgebruikers en vervuilers van het waterstelsel.

Iedereen in Nederland betaalt belasting aan het waterschap. De belastinginkomsten zijn bedoeld voor zaken als zuivering van rioolwater, bescherming van het land tegen overstromingen of borging van oppervlaktewateren (sloten, plassen, meren, rivieren), zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin.

Wij willen een progressief belastingsysteem waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en waar de vervuiler betaalt. Veel waterschappen kennen een regeling voor huishoudens met een laag inkomen voor kwijtschelding van waterschapsbelasting, zo ook ons waterschap. Maar de kwijtschelding is verre van royaal, zeker in tijden van toenemende armoede onder een groot deel van onze bevolking. Ruim vijf jaar geleden heeft het waterschap besloten kwijtschelding van de zuiveringsheffing af te schaffen, terwijl alle huishoudens – arm én rijk – met deze belasting in aanraking komen. Die heffing is bedoeld voor het zuiveren van het rioolwater. Een nuttige en noodzakelijke belasting dus, maar die komt helaas wel met een bedrag dat onze inwoners in financiële nood vaak niet kunnen missen.

Het tarief van de zuiveringsheffing is sinds dit jaar in vergelijking met het vorige zo’n dertig procent gestegen. Huishoudens betalen tot vijftig euro meer per jaar aan zuiveringsheffing, afhankelijk van de grootte van het huishouden.

Wij pleiten in ons verkiezingsprogramma voor herinvoering van de mogelijkheid tot kwijtschelding van de zuiveringsheffing. Dit houdt in dat de lage inkomens geen zuiveringsheffing meer hoeven te betalen. Huishoudens die meer verdienen, betalen dan wat meer voor waterzuivering. Het is een kwestie van onderlinge solidariteit.

Behalve de lage betalingscapaciteit van sommige inwoners van ons waterschap, is een ander argument voor kwijtschelding de kleinere bijdrage aan vervuiling door burgers dan de bedrijven die direct lozen op het oppervlaktewater. Die bedrijven betalen geen zuiveringsheffing, maar verontreinigingsheffing. Momenteel worden de twee heffingen aan elkaar gelijkgesteld, waarbij de af te dragen belasting is gebaseerd op vervuilingseenheden. Wij vinden dat de tarieven van de verontreinigingsheffing hoger moeten zijn dan die van de zuiveringsheffing, dus dat er meer vervuilingseenheden moeten worden toegerekend aan directe lozing van vervuilende stoffen in het oppervlaktewater. Die lozingen zorgen namelijk voor de grootste problemen in onze oppervlaktewateren, bijvoorbeeld afnemende biodiversiteit of vissterfte.

We roepen het waterschapsbestuur op om alle wettelijke mogelijkheden te verkennen een eerlijker en sociaal belastingstelsel op poten te zetten. Een belastingstelsel is sociaal en eerlijk wanneer armlastige huishoudens worden ontzien en vervuilers meer gaan afdragen. De vervuiler betaalt, zeker als er schade wordt toegebracht aan ecosystemen en sommige effecten onomkeerbaar blijken te zijn. Mogelijk moet het waterschapsbestuur lobbyen bij het kabinet voor aanpassing van de Waterwet of Waterschapswet voor meer eerlijke heffingsgrondslagen. Zo zien wij bijvoorbeeld graag dat de afschaffing in 2014 van een heffing voor directe lozing van zware metalen of zouten door bedrijven weer wordt teruggedraaid. Vervuilers voelen nu geen prikkel dergelijke stoffen op een meer milieuvriendelijke manier te verwerken.

Bij het mogelijk maken van kwijtschelding heeft het waterschap nog enige beleidsvrijheid om gunstige regels te maken voor armlastige huishoudens. Die vrijheid gaat bijvoorbeeld over de keuze van het waterschap om spaargeld van aanvragers van kwijtschelding niet mee te laten wegen in de aanvraag. Wij zien graag dat het waterschap alle wettelijke mogelijkheden benut om zoveel mogelijk mensen in aanmerking te laten komen voor kwijtschelding.